Κάποιες από τις συναισθηματικές δυσκολίες που συναντάμε στις παιδικές/ εφηβικές ηλικίες περιλαμβάνουν:
- Κατάθλιψη/δυσθυμία
- Άγχος
- Φοβίες
- Χαμηλή αυτοεκτίμηση/αίσθημα κατωτερότητας
- Κοινωνική απομόνωση κλπ
Αντίστοιχα, κάποιες από τις συμπεριφορικές δυσκολίες που εντοπίζονται στις παιδικές/εφηβικές ηλικίες αφορούν:
- Σχολική άρνηση
- Θυμός και επιθετικότητα
- Παραβατική συμπεριφορά
- Υπερκινητικότητα και έλλειψη συγκέντρωσης
- Παρορμητικότητα και έλλειψη αυτοελέγχου κλπ
Οι παραπάνω δυσκολίες δεν αντιμετωπίζονται σαν ένα εγγενές πρόβλημα του παιδιού που καλείται να το διαχειριστεί μόνο του. Τα συστήματα μέσα στα οποία μεγαλώνει και αλληλεπιδρά (οικογένεια, σχολείο, φίλους κλπ), η ποιότητα των σχέσεων που δημιουργεί και των εμπειριών που μαζεύει, επηρεάζουν σημαντικά την εξέλιξη του προβλήματος. Ταυτόχρονα σημαντικό ρόλο παίζει η ηλικία του παιδιού αλλά και αν συνυπάρχουν άλλες δυσκολίες όπως νοητικές ανεπάρκειες, αναπτυξιακές διαταράχες ή μαθησιακές δυσκολίες.
Η αξιολόγηση των παραπάνω δυσκολιών γίνεται μετά από ένα αριθμό συνεδριών μαζί με το παιδί. Ο αριθμός αυτός εξαρτάται από το ίδιο το παιδί και το πόσο θα εμπιστευτεί τη θεραπευτική σχέση για να ανοιχτεί. Παράλληλα με τις συνεδρίες του παιδιού λαμβάνονται σημαντικές πληροφορίες τόσο από τους γονείς όσο και από δασκάλους, άλλους ειδικούς ή μέλη της ευρύτερης οικογένειας (αν και εφόσον κρίνεται απαραίτητο) για τη δημιουργία ενός ξεκάθαρου προφιλ των δυσκολιών του παιδιού.
Στη συνέχεια δημιουργείται ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης που αφορά ατομικά το παιδί, αλλά και το άμεσο περιβάλλον του. Ο αριθμός και η συχνότητα των συνεδριών εξαρτάται από τις δυσκολίες του παιδιού και πόσο αυτές το επηρεάζουν στην καθημερινότητά του, από την ποιότητα της θεραπευτικής σχέσης με τον ειδικό και από την ενεργοποίηση του ίδιου του παιδιού αλλά και των γονέων προκειμένου διαχειριστούν το πρόβλημα.