Σύμφωνα με τον ευρέως επιστημονικά αποδεκτό ορισμό:
«Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι ένας γενικός όρος που αναφέρεται σε μία ανομοιογενή ομάδα διαταραχών οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές δυσκολίες στην πρόσκτηση και χρήση ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού ή μαθηματικών ικανοτήτων. Οι διαταραχές αυτές είναι εγγενείς στο άτομο, αποδίδονται σε δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος και μπορεί να υπάρχουν σε όλη τη διάρκεια της ζωής»(Hammill, 1990).
Hammill, D. D. (1990). On defining learning disabilities: An emerging consensus. Journal of Learning Disabilities, 23, 120–124.
Οι μαθησιακές δυσκολίες με ειδικότερες ελλείψεις στην επεξεργασία των πληροφοριών ονομάζονται Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες. Βασικοί τύποι Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολίων είναι:
- Δυσλεξία:
«Η δυσλεξία είναι μια διαταραχή νευρολογική, η οποία εκδηλώνεται σε διάφορους βαθμούς σοβαρότητας, στη φωνολογική επεξεργασία, στην ανάγνωση, στη γραφή, στην ορθογραφία και μερικές φορές και στην αριθμητική» (Παγκόσμια Ένωση Δυσλεξίας IDA)
- Δυσορθογραφία:
Δυσκολία του παιδιού να αφομοιώσει και να αποδώσει τη σωστή ορθογραφία και στο θέμα και στην κατάληξη των λέξεων παρά τη γνώση γραμματικών κανόνων.
- Δυσγραφία:
Δυσανάγνωστα γράμματα, λάθη στη στίξη, απουσία κενών ανάμεσα στις λέξεις, παραλείψεις, προσθήκες, αντικαταστάσεις, αντιμεταθέσεις γραμμάτων ή/και συλλαβών, απουσία ή λαθη τονισμού κυριαρχούν στην εικόνα του γραπτού λόγου
- Δυσκολία στη γραπτή έκφραση:
Εντοπίζεται δυσκολία του παιδιού στην παραγωγή του γραπτού λόγου σε επίπεδο πρότασης, παραγράφου ή κειμένου, φτωχό λεξιλόγιο, συντακτικά λάθη, αδόμητος γραπτός λόγος και δυσνόητο περιεχόμενο.
- Δυσαριθμησία:
Δυσκολία στην εκμάθηση μαθηματικών εννοιών, στην κατανόηση των μαθηματικών συμβόλων και στην εκτέλεση μαθηματικών πραξεων καθώς και στην επίλυση προβλημάτων
Η αξιολόγηση για την ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών γίνεται με σταθμισμένα και άτυπα εργαλεία με στόχο κυριώς την δημιουργία ενός εξατομικευμένου προγράμματος παρέμβασης που βασίζεται στις συγκεκριμένες δυσκολίες του παιδιού αλλά και στις δυνατότητες του. Η αξιολόγηση δεν πραγματοποιείται σε μία συνεδρία αλλά ο αριθμός των συνεδριών εξαρτάται απόλυτα από το χρόνο που χρειάζεται το ίδιο το παιδί για να δώσει το απαραίτητο υλικό στη διαμόρφωση του προσωπικού μαθησιακού προφίλ του.